تحقیقات بازار

تحقیقات بازار در ترکیه یکی از ارکان اصلی رشد، توسعه و موفقیت یک کسب‌وکار است. بازار این کشور به علت پویایی و تنوع زیاد، محلی بسیار مناسب جهت پیشرفت کسب‌وکار است. همچنین ترکیه با وجود جمعیتی بسیار و گردشگری پر رونق همواره فرصت‌های بی‌شماری برای انواع کسب‌وکار ارائه می‌دهد. لازمه به دست آوردن این فرصت‌ها، شناخت دقیق نیازها، تمایلات و علایق مشتریان و بازار هدف است.

این امر تنها با تحقیقات بازار محقق خواهد شد. تحقیقات بازار به همه کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با آگاهی از تغییراتی که روزانه به وجود میاید، استراتژی مناسب برای موفقیت را بچینند. در ادامه این مقاله به بررسی مراحل و روش‌های تحقیقات بازار خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا راهکارهای عملی برای بهره‌برداری از این روش را بیشتر بشناسید.‌

 

تحقیقات بازار چیست

تحقیقات بازار در ترکیه؛ مزایا و اهمیت آن

تحقیقات بازار در ترکیه فرآیندی است که طی آن اطلاعاتی درباره رفتار رقبا، مشتریان و قشر هدف کسب‌وکارها در این کشور جمع‌آوری، بررسی و تحلیل می‌شود. سپس با توجه به شناختی که از این تحقیقات به دست می‌آید، برای ادامه مسیر، تصمیمات و راهکارهایی ارائه می‌گردد.

در این فرآیند، با آگاهی از نیازهای مشتریان ترکیه، محصولات و خدماتی که دیگر کسب‌وکارهای رقیب در این بازار ارائه می‌دهند و نیاز کلی بازار ترکیه، می‌توان تصمیم گرفت که برای افزایش رشد، توسعه شهرت و برتری کسب‌وکار در این کشور چه اقداماتی باید انجام داد و چه مسیری را در پیش گرفت.

به زبان ساده‌تر، این مسیر نشان می‌دهد که مشتریان ترکیه به دنبال چه چیزی هستند، چه خواسته‌هایی دارند و چه خدماتی را برتر می‌بینند. نتیجه این اطلاعات می‌تواند تغییراتی را در مسیر توسعه کسب‌وکار ایجاد کند، ریسک‌های مرتبط را ارزیابی کند و در نهایت به افزایش فروش منجر شود. همچنین، تحقیقات بازار در ترکیه از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند یک کسب‌وکار را از وضعیت نسبتاً خاموش به شکوفایی حداکثری سوق دهد.

 

مراحل تحقیقات بازار

در این بخش به بررسی مراحل تحقیقات بازار می‌پردازیم. توجه داشته باشید که برای اثرگذاری بیشتر تحقیقات بازار باید به نکات ذکر شده در هر مرحله توجه کنید.

 

مراحل تحقیقات بازار

تعیین اهداف تحقیقات بازار

برای استفاده بهینه از تحقیقات بازار در ابتدا باید اهداف انجام این کار مشخص شوند. اهداف تحقیقات بازار اولین مرحله و مهم‌ترین مرحله در شروع تحقیقات بازار هستند که مشخص و تعیین می‌کنند در نهایت این روند، مهم‌ترین سوالاتی که قرار است به پاسخ برسند، چه سوالاتی هستند.

از این جهت، در این مرحله بهترین و مهم‌ترین کار برای نظم‌دهی، لیست کردن سوالات و مسئله‌هایی که به دنبال پاسخ آن‌ها هستیم؛ سوالاتی همچون، نیاز‌های بازار ترکیه، ارزیابی و تحلیل روند کاری و پیشرفت رقبایمان در ترکیه، تحلیل روند اقتصادی کشور ترکیه و همین‌طور نیازهای مشتریان در انتخاب و خرید بهترین خدمات. مشخص کردن این موضوعات به تیم تحقیق کمک می‌کند بهترین نتیجه را تحویل دهند تا با استفاده از آن پله‌های ترقی برای کسب‌وکارتان را طی کنید.

 

روش‌‌های جمع‌آوری اطلاعات در تحقیقات بازار

روش‌های گوناگونی در جمع‌آوری اطلاعات در تحقیقات بازار وجود دارد که هرکدام ازین مباحث شامل نکات قابل توجهی هستند. در ادامه به بررسی چند نوع ار این روش‌ها به صورت خلاصه می‌پردازیم.

  • جمع‌آوری اطلاعات اولیه در تحقیقات بازار
    در این روش ما با ایجاد پرسشنامه‌ها، نظرسنجی و مصاحبه‌ها دید اولیه از خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریان را به دست می‌آوریم.
  • جمع آوری اطلاعات ثانویه در تحقیقات بازار
    در روش ثانویه ما می‌توانیم با اطلاعاتی که از قبل موجود بوده مانند داده‌های اماری، نتایج نظرسنجی‌های دسته جمعی و تحقیقات قبلی و همچنین آمارهای عمومی، دید کلی از روند پیشروی بازار پیدا کنیم.
  • جمع‌آوری اطلاعات به روش کیفی
    در این روش اندازه گیری داده‌ها به روش دقیق موجود نمی‌باشد و با برگذاری مصاحبه‌های دسته جمعی و ایجاد گروه‌های کانونی می‌توانیم به دید بزرگ‌تر و گسترده‌تری از رفتارها، نیازها، نظرات و احساسات مشتریان دست پیدا کنیم. در این گروه‌های کانونی، یک شخص به عنوان رهبر و پرسشگر از دیگر افراد گروه سوال می‌کند.
  • جمع‌آوری اطلاعات به روش کمی
    در تحقیقات بازار به روش کمی، از داده‌ها و امارهای مختلف و دقیق استفاده می‌شود که این مورد به اتخاذ تصمیم‌های دقیق‌تر نیز کمک خواهد کرد.
  • جمع‌آوری اطلاعات در تحقیقات بازار به روش میدانی
    در این روش با حضور در محل ارائه خدمات، رفتار‌های مشتریان و قشر هدف کاری از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرد.

 

جمع‌آوری داده‌های بازار در تحقیقات بازار

داده‌های بازار در رابطه با نیازها، علایق و روند پیشروی رقبا به ما اطلاعات می‌دهند. اطلاعاتی مانند
بازخورد‌های مشتریان نسبت به هر محصول در حیطه کسب‌وکار ما، چگونگی جلب رضایت آن‌ها و برندهای خاصی که مشتریان را به سمت خود می‌کشند.
اگر یک برند غیر از برند ما توسط مخاطبین انتخاب می‌شود، علت آن انتخاب چیست؟ در آن برند چه برتری نسبت به سایر برند‌ها وجود داشته که سبب جذب مخاطب بیشتری شده؟

 

جمع آوری داده های بازار

 

از دیگر اطلاعاتی که می‌توان از داده‌های بازار کسب کرد، عادات خرید و داده‌های فروش است. تحلیل این  موضوع نشان می‌دهد بیشتر چه زمانی مشتریان قصد خرید دارند، خرید چه محصولاتی در گذر زمان کاهش یافته؟ چه محصولات و خدماتی رشد روزافزون دارند؟

از دیگر اطلاعات داده‌های بازار می‌توان به تحلیل رفتار مشتریان در فضای‌آنلاین اشاره کرد. این موضوع نشان می‌دهد حیطه‌ای که ما در آن کسب‌وکار داریم چه رشدی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارد و تل چه جدی پتانسیل رشد و پیشرفت در این فضا را دارد. دانش بر این موضوع سبب ایجاد تغییرات جدی در زمینه کاری ما و در نهایت رشد بیشتر آن خواهد شد.

 

تحلیل و تفسیر داده‌های بازار

در این مرحله باید داده‌های بازار ترکیه را به کمک انواع تحلیل‌های توصیفی، تطبیقی، پیش‌بینی تفسیر کرد. این ارزیابی‌ها کمک می‌کند تا الگوهای تغیر بازار، روند رشد و پیش‌روی بازار را در دوره‌های مختلف بررسی کنیم و متوجه شویم که در چه سمتی سرمایه‌گذاری کنیم تا در آینده قوی‌تر ظاهر خواهیم شد.

  • حذف داده‌های ناقص
    در ابتدای تحلیل داده‌های بازار، باید داده‌های ناقصی که  با اکثر داده‌ها تطابق ندارند را خط بزنیم. این داده‌های نادرست تفسیر و تحلیل نهایی کار را دچار ایراد خواهند کرد. همچنین در این بخش باید فرمت همه داده‌ها یکسان شود تا امکان قیاس آن‌ها فراهم شود.
  • تحلیل توصیفی داده‌ها
    در این نوع تحلیل، از آمار توصیفی مانند میانه و میانگین  استفاده می‌شود و به ما شناخت پایه‌ای از ویژگی‌های انواع داده‌ها می‌دهد. برای تحلیل توصیفی داده‌ها، نمودارها بهترین انتخاب هستند.
  • تحلیل تطبیقی داده‌ها
    در تحلیل تطبیقی، روند تغییر بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد و در طی آن، تغییر بازار نسبت به سال‌ها یا دوره‌های گذشته چک می‌شود. تحلیل تطبیقی دید کلی از آینده و رشد یک محصول خواهد داد.
  • پیش‌بینی آینده محصول
    با استفاده از مدل‌های آماری ریاضی در تحلیل داده‌های بازار، می‌توان رشد یک محصول را در آینده مشخص کرد. همچنین می‌توان در این مرحله عوامل تاثیرگذار بر تغییرات بازار را ارزیابی کرد.

 

ارائه نتایج تحقیقات بازار

در مرحله آخر تحقیقات بازار تمامی نتایج حاصل را جمع بندی کرده و به پاسخ سوالات و ابهامات خود در ابتدای شروع این فرآیند دست می‌یابیم. در این مرحله اطلاعاتی بسیار ارزشمند و سودمند خواهیم داشت که مانند نقشه گنج، روش موفقیت کسب‌وکارمان در ترکیه را نشان می‌دهند.

با اعمال روند جدید و اصلاح ضعف‌های گذشته می‌توانیم در حیطه خود به عنوان موفق‌ترین کسب‌وکار ظاهر شویم‌. همچنین در این مرحله باید استراتژی‌های موثر برای اصلاح مشکلات و ایجاد تغییرات را طراحی کرد و با استفاده از آن گام‌هایی جهت رشد بیشتر پیمود.

استفاده از نتایج تحقیقات بازار

چگونه از نتایج تحقیقات بازار استفاده کنیم؟

بهینه‌سازی استراتژی با نتایج تحقیقات بازار

همان‌طور که گفته شد، نتایج حاصل از تحقیقات بازار ترکیه در ابتدا باید به دقت تحلیل شوند. این تحلیل به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا داده‌های جمع‌آوری‌شده را به اطلاعات ارزشمند تبدیل کنند و درک بهتری از رفتار مشتریان، روندهای بازار، و فعالیت‌های رقبا به دست آورند. پس از انجام تحلیل‌های لازم، مهم‌ترین رکن پیشرفت و استفاده بهینه از این نتایج، به‌کارگیری آن‌ها در استراتژی‌های آینده کسب‌وکار است.

با بهره‌گیری از نتایج تحقیقات بازار، می‌توانیم نیازها و خواسته‌های مشتریان و بازار هدف خود را به‌خوبی تشخیص دهیم. سپس با اعمال تغییرات مناسب و ارائه راهکارهای جدید، به گسترش و رشد کسب‌وکار خود کمک کنیم. برای مثال، اگر تحقیقات نشان دهد که مشتریان یک محصول در ترکیه به‌طور فزاینده‌ای به سمت خریدهای اینترنتی گرایش پیدا کرده‌اند، بهترین استراتژی برای رشد و موفقیت، سرمایه‌گذاری در فضای دیجیتال و استفاده از کانال‌های توسعه مجازی است. این امر شامل تقویت حضور در شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای تجربه کاربری بهتر و استفاده از تبلیغات دیجیتال هدفمند می‌شود.

همچنین، باید توجه داشت که تحقیقات بازار نه‌تنها به کسب‌وکارها در درک بهتر مشتریان کمک می‌کند، بلکه آن‌ها را قادر می‌سازد تا در صورت ایجاد تغییرات محیطی، تغییر رفتار مشتریان یا تغییرات در عملکرد رقبا، سریع‌ترین و موثرترین واکنش را نشان دهند. این توانایی برای واکنش سریع به تغییرات، کسب‌وکار را در موقعیتی قرار می‌دهد تا همواره پیشرو و پرچم‌دار در صنعت خود باقی بماند و بتواند به‌طور مداوم با چالش‌های بازار مقابله کرده و فرصت‌های جدید را به دست آورد.

 

جمع‌بندی

با توجه به نکاتی که مطرح شد، نتایج حاصل از تحقیقات بازار از مهم‌ترین عوامل برای توسعه کسب‌وکار شما خواهند بود. پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار، باید انجام تحقیقات بازار را در نظر داشته باشید یا از یک تیم متخصص برای اجرای آن کمک بگیرید.

تیم “بای بیزنس” با ده سال سابقه کاری، مفتخر به ارائه خدمات در زمینه خرید کسب‌وکارهای آماده، فروش نمایندگی برندهای مختلف در ترکیه، و همچنین مشاوره برای راه‌اندازی، توسعه و رشد کسب‌وکار در این کشور است.

برای دریافت نمایندگی برندهای مختلف اینجا کلیک کنید

همین حالا نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. منتظر شنیدن آن‌ها در بخش کامنت‌ها هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط